»» غدیر از نگاه چهارده خورشید
اساس مذهب تشیع بر دو حدیث پایه گذاری شده است: یکی حدیث ثقلین(1)، که پیامبراکرم صلیاللهعلیهوآله در کمتر از نود روز در چهار مکان آن را به مردم گوشزد کرد؛ دیگری حدیث غدیر. میتوان گفت حدیث دوم مکمل حدیث اول است.
سفارش بیش از حد پیامبر صلیاللهعلیهوآله در باره قرآن و عترت و نیز اصرار آن حضرت بر امامت و جانشینی امیرمؤمنان علیهالسلام نشان دهنده این حقیقت است که حضرت نگران آشوبی بود که امت اسلامی بعد از وی با آن رو به رو میشود.
اهمیت دادن به غدیر، اهمیت دادن به رسالت پیامبرگرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله است. مادر این مقاله واقعه غدیر را از زبان عارفان واقعی غدیر یعنی پیامبر صلیاللهعلیهوآله و امامان معصوم علیهمالسلام مورد مطالعه قرار میدهیم.
رسول خدا و غدیر
شیخ صدوق در کتاب «امالی» از امام باقر علیهالسلام و آن حضرت از جدش چنین نقل میکند: روزی رسول گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله به امیرمؤمنان علیهالسلام فرمود: ای علی، خداوند آیه «یاایَّهاالَّرسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ»(2) را در باره ولایت تو بر من نازل کرد. اگر آنچه به من امر شده تبلیغ نکنم، عملم باطل است و کسی که خدا را بدون ولایت تو ملاقات کند، کردارش باطل است. ای علی، من جز سخن خدا نمیگویم.(3)
امام علی و غدیر
سلیم بن قیس هلالی به بیعت امیرمؤمنان علیهالسلام باابوبکر اشاره کرده، میگوید:
«ثم اقبل علیهم علیفقال: یا معشرالمسلمین و المهاجرین و الانصار انشد کم اللّه اسمعتم رسول اللّه یقول یوم غدیرخم کذا و کذا فلم یدع شیئاً قال عنه رسول اللّه الاّ ذکّرهم ایّاه قالوا نعم»(4)
پس علی علیهالسلام به مردم فرمود: ای مسلمانان و مهاجران و انصار، آیا نشنیدید که رسول خدا صلیاللهعلیهوآله روز غدیرخم چنین و چنان فرمود. سپس تمام چیزهایی را که پیامبر صلیاللهعلیهوآله در آن روز فرموده بود به مردم یاد آوری کرد. همگی گفتند: آری.
در این زمینه میتوان به استدلالهای امیرمؤمنان علی علیهالسلام اشاره کرد. از جمله استدلال آن حضرت برای ابوبکر که فرمود: بر اساس حدیث پیامبر صلیاللهعلیهوآله در روز غدیر، آیا من مولای تو و هر
مسلمانی هستم یا تو؟ ابوبکر گفت: شما.(5)
ابی الطفیل میگوید: در روز شورا در خانه بودم و شنیدم که علی علیهالسلام گفت: آیا غیر از من کسی در میان شما هست که پیامبر صلیاللهعلیهوآله به او گفته باشد: «من کنت مولاه فعلی مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه.»
همگی گفتند: نه.(6)
حضرت زهرا علیهاالسلام و غدیر
ابن عقده در کتاب معروفش «الولایة» از محمد بن اُسید چنین روایت کرده است:
از فاطمه زهرا پرسیدند: آیا پیامبر صلیاللهعلیهوآله پیش از رحلتش در باره امامت امیرمؤمنان چیزی فرمود؟
آن حضرت جواب داد: «و اعجباانسیتم یوم غدیرخم؛»(7) شگفتا! آیا روز غدیرخم را فراموش کردید؟!
فاطمة بنت الرضا از فاطمه بنت الکاظم علیهالسلام و او از فاطمه بنت الصادق علیهالسلام چنین نقل کرد: ام گلثوم، دختر فاطمه زهرا علیهاالسلام نقل کرد که پیامبر در روز غدیر فرمود: «من کنت مولاه فعلی مولاه»(8)
امام حسن مجتبی علیهالسلام و غدیر
از امام جعفر صادق علیهالسلام چنین روایت شده است: امام حسن علیهالسلام هنگامی که میخواست با معاویه آتش بس اعلام کند، به او فرمود: امت مسلمان از پیامبر صلیاللهعلیهوآله شنیدند که در باره پدرم فرمود: «انه منی بمنزلة هارون من موسی»؛ همچنین دیدند که پیامبر صلیاللهعلیهوآله وی را در غدیرخم به عنوان امام نصب فرمود.(9)
امام حسین علیهالسلام و غدیر
سلیم بن قیس مینویسد: امام حسین علیهالسلام قبل از مرگ معاویه خانه خدا را زیارت کرد. سپس بنیهاشم را جمع کرده فرمود: آیا میدانید پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله علی علیهالسلام را در روز غدیر خم نصب کرد؟
همگی گفتند: آری.(10)
امام زین العابدین علیهالسلام و غدیر
ابن اسحاق، تاریخ نویس معروف، میگوید: به علی بن حسین گفتم: «من کنت مولاه فعلیّ مولاه» یعنی چه؟
حضرت فرمود: «اَخْبَرَهُمْ انة الامام بعده»؛ به آنها خبر داد که اوست امام بعد از خودش.(11)
امام محمد باقر علیهالسلام و غدیر
ابان بن تغلب میگوید: از امام باقر علیهالسلام در باره گفته پیامبر: «من کنت مولاه فعلیّ مولاه» پرسیدم: حضرت فرمود: ای اباسعید، پیامبر فرمود: امیرمؤمنان در میان مردم جانشین من خواهد بود.(12)
امام جعفرصادق علیهالسلام و غدیر
زید شحام میگوید: نزد امام صادق بودم، مردی معتزلی از وی در باره سنت پرسید. حضرت در پاسخ فرمود: هر چیزی که فرزند آدم به آن نیاز دارد (حکم آن) در سنت خدا و پیامبر صلیاللهعلیهوآله وجود دارد و چنانچه سنت نبود، خداوند هرگز بر بندگان احتجاج نمیکرد.
مرد پرسید: خداوند با چه چیزی بر ما احتجاج میکند؟
حضرت فرمود: «اَلْیَومَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینُکُم وَ اَتْمَمْتُ عَلَیْکُم نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دِیناً»؛ بدین وسیله ولایت را تمام گردانید و اگر سنت یا فریضه تمام نبود، خدا به آن احتجاج نمیکرد.(13)
امام موسی کاظم علیهالسلام و غدیر
عبدالرحمن بن حجاج از حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام در باره نماز در مسجد غدیرخم(14) پرسید. حضرت در پاسخ فرمود: «صلّ فیه فان فیه فضلا و قد کان ابی یامربذلک»(15)؛ نماز بخوان، بدرستی که در آن فضل فراوان وجود دارد و پدرم به آن امر میکرد
امام رضا علیهالسلام و غدیر
محمد بن ابی نصر بزنطی میگوید: خدمت امام رضا علیهالسلام بودم، در حالی که مجلس پر از جمعیت بود و با یکدیگر درباره غدیر گفتگو میکردند، برخی از مردم این واقعه را منکر شدند؛ امام فرمود: پدرم از پدرش روایت کرد که روز غدیر در میان اهل آسمان مشهورتر است تا میان اهل زمین. سپس فرمود: ای ابی نصر، «این ماکنت فاحضر یوم الغدیر»؛ هرکجا که هستی در این روز نزد امیرمؤمنان علیهالسلام باش. بدرستی که در این روز خداوند گناه شصت سال از مردان و زنان مومن و مسلم را میآمرزد و دو برابر آنچه در ماه رمضان از آتش دوزخ میرهاند؛ در این روز آزاد میکند... سپس فرمود: «واللّه لوعرف الناس فضل هذا الیوم بحقیقة لصافحتُهُم الملائکة کُلَّ یومٍ عشر مرات»(16) اگر مردم ارزش این روز را میدانستند، بیتردید فرشتگان در هر روز ده بار با آنان مصافحه میکردند.
امام محمد جواد علیهالسلام و غدیر
ابن ابی عمیر از ابو جعفرثانی علیهالسلام در ذیل آیه «یا اَیُّهَاالذِّینَ آمَنُوا اُوفُوا بِالْعُقُودِ»(17) چنین روایت کرد: پیامبر گرامی صلیاللهعلیهوآله در ده مکان به خلافت اشاره کرده است؛ سپس آیه «یا ایهاالذین آمنوا اوفوا بالعقود» نازل شد.(18)
در توضیح این روایت باید گفت: آیه یاد شده در اول سوره مائده است. این سوره، آخرین سورهای است که بر قلب نبیاکرم صلیاللهعلیهوآله نازل شد. در این سوره، «آیه اکمال» و «آیه تبلیغ، که ناظر به واقعه غدیر است، وجود دارد.
امام هادی علیهالسلام و غدیر
شیخ مفید، در کتاب شریف ارشاد، زیارت امیرمؤمنان علی علیهالسلام را از امام حسنعسکری علیهالسلام و آن امام از پدرش نقل میکند و میگوید: امام جواد علیهالسلام در روز عید غدیر، حضرت علی علیهالسلام را زیارت کرد و فرمود: «اشهد انک المخصوص بمدحةاللّه المخلِصُ لطاعةاللّه ...»؛ شهادت میدهم که مدح خدا به تو اختصاص دارد و در طاعت او مخلصی.
سپس میفرماید: خداوند حکم فرمود: «یا اَیُّهَاالرَّسُولُ بَلِّغْ ما اُنْزِلَ اِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمْابَلَّغْتَ رِسالَتَه وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاس.»
آنگاه ادامه میدهد: پیامبر صلیاللهعلیهوآله خطاب به مردم کرد و از آنها پرسید: آیا آنچه برعهده داشتم، ابلاغ کردم؟
همگی گفتند: آری.
سپس فرمود: خدایا گواه باش! بعد از آن فرمود: «الستُ اولی بالمؤمنین من انفسهم؟ فقالوا بلی فاخذ بیدک و قال من کنت مولاه فهذا علیّ مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله؛» آیا من به مؤمنان از خود آنها سزاوارتر نیستم؟ گفتند: بله. پس از آن دست علی علیهالسلام را گرفت و فرمود: هرکس من مولای اویم، این علی مولای اوست...(19)
امام حسن عسکری علیهالسلام و غدیر
حسن بن ظریف به امام حسن عسکری علیهالسلام نامه نوشت و پرسید: گفته پیامبر «من کنت مولاه فعلیٌ مولاه» یعنی چه؟ حضرت در پاسخ فرمود: «اراد بذلک ان جعله علماً یعرف به حزب اللّه عند الفرقة»؛ خداوند اراده فرمود که این جمله، نشان و پرچمی باشد تا حزب خدا هنگام اختلافها با آن شناخته شود.
اسحاق بن اسماعیل نیشابوری میگوید: حضرت حسنبن علی علیهالسلام به ابراهیم چنین نوشت: خداوند متعال با منّت و رحمت خویش واجبات را بر شما مقرر کرد. این کار به سبب نیاز او نبود، بلکه رحمت او بود که متوجه شما شد. هیچ معبودی جز او وجود ندارد؛ او چنان کرد تا ناپاک را از پاک جدا سازد و اندرون شما را بیازماید تا به سوی رحمت او پیش بگیرد و منازل شما در بهشت معین شود. از اینرو، حج و عمره، اقامه نماز، پرداخت زکات، روزه و ولایت را بر شما واگذار کرد و دری را فرا راهتان قرار داد تا درهای دیگر واجبات را باز کنید؛ کلیدی را برای یافتن راه خود قرار داد. اگر محمد و جانشینان او از فرزندش نبود، شما مانند حیوانات سرگردان میماندید و هیچ واجبی از واجبات را فرا نمیگرفتید. مگر میتوان از غیر در، وارد مکانی شد؟ وقتی خداوند به سبب تعیین اولیا پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله ، نعمت خود را بر شما تمام کرد، فرمود: «اَلْیَومَ اَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ اَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ اْلاِسْلامَ دِیناً»(20) امروز دینتان را کامل و نعمت خود را بر شما تمام کردم و راضی شدم که اسلام دین شما باشد.
سپس برای اولیای خود برگردن شما حقوقی قرار داد و به شما فرمان داد
حقوق آنها را ادا کنید تا زنان و اموال و خوراک و آشامیدنیها بر شما حلال باشد و به واسطه آن برکت و رشد و ثروت را به شما بشناساند و اطاعت کنندگان شما را به واسطه غیبت بشناساند...(21)
امام زمان علیهالسلام و غدیر
در دعای ندبه که ظاهراً منسوب به آن حضرت است چنین میخوانیم:
«... فلما انقضت ایامه اقام ولیه علیبن ابی طالب صلواتک علیهما و آلهما هادیا اذکان هوالمنذر و لکل قوم هاد فقال و الملاءُ امامه من کنت مولاه فعلیٌّ مولاه...»
پاورقیها:
15 ـ اصول کافی، ج 4، ص 566.
19 ـ بحارالانوار، ج 100، ص 363.
10 ـ سلیم بن قیس، ص 168.
12 ـ معانی الاخبار، ص 66.
1 ـ حدیث ثقلین در بیشتر منابع اهل سنت وارد شده است. ما به پارهای از آنها اشاره میکنیم: السنة شیبانی، ص 337 و 629 ح 1551؛ صحیح ترمذی، ج 5، ص 663؛ سنن کبری بیهقی، ج 10، ص 114؛ المستدرک، حاکم نیشابوری، ج 3، ص 110؛ فضائل الصحابة، احمد بن حنبل، ج 1، ص 171 و ج 2، ص 588؛ سنن ابیداود، ج 2، ص 185؛ طبقات کبری، ابن سعد، ج 2، ص 194؛صحیح مسلم، ج 4، ص 1873.
17 ـ سوره مائده، آیه 1.
13 ـ تفسیر برهان، ج 1، ص 446.
14 ـ در باره اهمیت این مسجد به مجله میقات حج شماره 12 مراجعه شود.
11 ـ معانی الاخبار، ص 65؛ بحارالانوار، ج 37، ص 223.
16 ـ تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج 6، ص 24، ح 52؛ مناقب ابن شهرآشوب، ج 3، ص 41.
18 ـ تفسیرقمی، ج 1، ص 160.
21 ـ علل الشرائع، ج 1، ص 249، باب 182، ح 66.
2 ـ سوره مائده، آیه 71.
20 ـ همان، ج 37، ص 223.
3 ـ امالی شیخ صدوق، مجلس، 74، ص 400.
4 ـ کتاب سلیم بن قیس هلالی، نشر مؤسسه بعثت، ص 41.
5 ـ خصال شیخ صدوق، ص 505، باب اربعین، ج 30.
6 ـ امالی شیخ صدوق، ج 1، ص 342.
7 ـ اثبات الهداة، حرعاملی، ج 2، ص 112، ح 473؛ مناقب ابن شهر آشوب، ج 3، ص 25 ـ 26.
8 ـ اثبات الهداة، ج 2، ص 112؛ احقاق الحق، ج 16، ص 282.
9 ـ امالی شیخ صدوق، ج 2، ص 171.
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سعید عبدلی ( سه شنبه 87/9/26 :: ساعت 4:19 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ
مرنجان و مرنجعزاداری از سنت های پیامبر اکرم (ص) استسعادت ابدی در گرو اشک و عزاداری بر سیدالشهدا علیه السلامسبک زندگی قرآنی امام حسین (علیه السلام)یاران امام حسین (ع) الگوی یاران امام مهدی (عج)آیا شیطان به دست حضرت مهدی علیه السلام کشته خواهد شد؟ارزش اشک و عزا بر مصائب اهل بیت علیهم السلامپیوستگان و رهاکنندگان امام حسین علیه السلامامام حسین علیه السلام در آیینه زیارتپیروان مسیح بر قوم یهود تا روز قیامت برترند!نگاهی به شخصیت جهانی امام حسین «علیه السلام»[عناوین آرشیوشده]